Mindfulness for dummies

Mindfulness for dummies

In 1977 liet een fysiotherapeut mij de, enorme, invloed van het brein op het lichaam voelen. Gefascineerd hierdoor, ging ik op zoek naar meer informatie over dit fenomeen. Dit was niet zo eenvoudig, want er was nog geen Internet. Van een goede kennis kreeg ik een tip over een boek met de illustere naam: Alfa training. In dit boek wordt uitgelegd hoe je het brein beter kan laten werken. De informatie is zo allesomvattend en uitgebreid dat ik het overzicht kwijtraakte. Daarop heb ik alleen de essentie van het boek genomen. Hiermee ben ik begonnen te oefenen en dat doe ik nog steeds, omdat het mij heel goed heeft geholpen in moeilijke tijden. Wat die essentie is en hoe het in zijn werk gaat, kunt u hieronder lezen.

U hoeft niet te reizen, neuriën, op trommels slaan enzovoort. In de vertrouwde omgeving van uw eigen huis of waar dan ook kunt u het doen. Iedereen kan het, succes.

Wat vooraf móét gebeuren.

De radio, tv, wasmachine, trommeldroger, en de telefoon moeten uit. Als er iemand bij je is, mag die onder geen beding met je praten.
Als je plassen moet, ook als het niet dringend is, ga dan eerst naar de wc.
Wanneer je de oefening in een stoel doet, trek eventueel kleding aan die niet knelt.
Alle geluiden waar je geen invloed op hebt, negeer je.
Ga op je rug op de bank of bed liggen of ga op een stoel zitten.
Neem een houding aan die je prettig vindt.
Houdt je hoofd rechtop tijdens de oefening in een stoel.

Iedereen reageert verschillend op de oefening, je kunt in slaap vallen of het lukt niet direct. Dit is normaal, blijven oefenen.

Sluit nu je ogen. Die mag je pas weer openen als je de oefening beëindigd.
Begin terug te tellen van vijf naar nul. Neem ruim de tijd voor elk cijfer. Probeer de getallen te visualiseren. Zo nodig begin je opnieuw bij vijf.
Eventuele opkomende gedachten dring je rustig weg en ga verder met tellen. Je begint te ontspannen, wanneer je voelt dat je niet dieper kan en het volkomen rustig is in je hoofd, stop je met de getallen. Je kunt nu zo lang als je wil de stilte in je hoofd laten voortduren of je gaat een oplossing bedenken voor een, eenvoudig, probleem waar je mee zit. Je kunt ook fantaseren over dingen die je graag wilt doen. Laat datgene waar je aan denkt af en toe weer verdwijnen. Zo krijg je controle over je gedachten.

De ene keer duurt de oefening een kwartier de andere keer een uur of nog langer. Tijdens de oefening kan je, hele diepe, zuchten voelen opkomen. Laat ze gaan en zucht zo diep als je kunt. Doe deze oefening zo vaak als je kan. Je kunt het nooit te veel doen. Wanneer je de oefening wil beëindigen, open dan je ogen.
Deze yoga voor het brein, is in staat om je energieniveau, creativiteit en het vermogen om problemen op te lossen op een hoger niveau te brengen. Kortom, je staat een stuk prettiger in het leven. Wil je hier meer uithalen, dan volgen hier nog een paar oefeningen.

De volgende mogelijkheden

Je gaat een plaats creëren waar jij je veilig voelt.
Dat kan een open plek zijn in een bos, een tropisch eiland of wat dan ook. Het tropische eiland wordt het meest gebruikt en daar ga ik hierna verder mee. Dit is jouw eiland, niemand kan daar komen of je tot iets dwingen zonder jouw toestemming.
Lukt het om je plek te creëren, ga dan als volgt verder.
Je zit op het strand op jouw tropische eiland. De zee ruist met kleine golfjes. Je kleedt je zoals jij dat wilt. Niemand kan je zien, horen of bij je komen. De zon schijnt, maar is niet heet. De temperatuur is heerlijk aangenaam.
Laat nu een probleem, waar je mee zit, in beeld verschijnen.
Je kunt dit probleem op elk gewenst moment weer laten verdwijnen.
Stel jezelf de vragen: Is het mijn schuld? Kan ik er wat aan doen? Probeer je te verbeelden wat er gebeurt als je er iets aan doet. Is er niets aan te doen, zeg dat dan tegen jezelf in gedachten. Laat het weer verdwijnen als jij dat wilt en concentreer je dan weer op de zon en de zee.
Je kunt ook personen, die je vroeger kwaad hebben gedaan of juist niet, op je eiland laten komen. Ze kunnen je nu geen kwaad doen. Je kan, als jij daar behoefte aan hebt, met ze praten.

Oefen dit zo veel als je kan en los zo de problemen waar je mee zit op, via stappen die je gaat ondernemen of juist niet. Door de oefening krijg je een heldere kijk op je problemen en ben je ook in staat ze werkelijk op te lossen.

Tussendoor of hierna kun je nog een oefening doen om nieuwe energie te krijgen. Maak in gedachten een verbinding met het heelal, dit hoeft niet een concrete plaats te zijn, maar het heelal als geheel. Je kunt hiervoor een vlieger of een slurf bedenken of wat dan ook. Doe wat het best bij jou past. Wanneer je dit goed oefent, kan je een tinteling door je heen voelen gaan; dit is normaal.

Beheers je dit goed, dan kun je nog een stap verder gaan.

Ga naar je veilige plaats. Ga daar op het strand liggen en concentreer je op een plek in je lichaam waar je problemen hebt, bijvoorbeeld je onderrug. Stuur nu, vanuit je hersens, een baan energie naar die plek. Die baan kan elke vorm hebben die jij wilt. Je kunt ook door je hele lichaam stralen bij een ziekte die je hele lichaam aantast. Dit is niet makkelijk, maar door oefening krijg je het wel voor elkaar.

 

 

Wil je de eerste van je vrienden zijn die dit deelt?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.